Financiële diensten voor het midden- en kleinbedrijf
Wfs verkoopt géén standaard producten maar levert maatwerk, voorafgegaan door een persoonlijk gesprek en een heldere analyse van wensen en mogelijkheden. Wfs is de deskundige schakel tussen de ondernemer en de geldverstrekker, als partner voor de ondernemer en als externe deskundige voor de financiële wereld. Wfs is absoluut onafhankelijk. De ondernemer betaalt zelf voor de dienstverlening zodat de belangen altijd duidelijk zijn.
Twitter

MKB en Bijzonder Beheer Banken: het zijn allemaal mensen..

De laatste jaren zijn er meer mensen in de banksector werkzaam bij bijzonder beheer dan dat er nog commerciële medewerkers zijn. Alles wat rot, slecht en onmenselijk is , krijgen deze medewerkers dagelijks over zich heen gestort de afgelopen tijd. Bedrijven die al dan niet terecht op die afdelingen terecht gekomen zijn, ondergaan het gelaten terwijl sommige externe adviseurs of oud medewerkers van de bank, die bij dergelijke trajecten betrokken zijn of waren, een enkele reis richting poorten van de hel nog te goed voor dit type bankmedewerker lijken te vinden!

De banken krijgen er dus nog steeds van langs hoewel het er op lijkt dat ze zich van bovenaf wat kwetsbaarder aan het opstellen zijn. Recent heeft Rabobank topman Draaijer het zelfs nog opgenomen tegen niemand minder dan Joris Luijendijk in een rechtsreeks debat bij het NRC . Goed voor de nuance in ieder geval. Hulde want zolang er gepraat wordt, is er hoop…

In mijn inmiddels ruim 16-jarig ondernemerschap heb ik als adviseur met de regelmaat van de klok ook te maken met bijzonder beheer en kom ik daar medewerkers tegen in alle soorten en maten. Ja, dan ben ik ook wel eens geïrriteerd over de manier van omgang in aanvang en in enkele gevallen de beperkte dossierkennis en vooral invoelingsvermogen…!

Niet zo gek eigenlijk want het valt op dat er door de jaren heen minder fysieke senioriteit op die afdelingen zit en men door de zelf geproclameerde crisisjaren noodgedwongen meer jonge en relatief onervaren commerciële medewerkers aan die afdelingen heeft toegevoegd. Die zijn nog volop bezig met carrière maken en missen vaak de empathie, geduld en levenservaring wat nodig is om te komen tot echte oplossingen. Gelukkig is er altijd bij goede onderbouwingen en ongevraagd toezenden van actuele ontwikkelingen juist wel een goede medewerking te verkrijgen.

Ik kan zelfs volmondig zeggen dat ik ondanks af en toe forse meningsverschillen (en dat mag!) er tot op heden, op basis van feiten en dossierkennis, tot nog toe altijd ben uitgekomen met deze verguisde groep mensen bij de banken. Het zijn toch echt ook eerst en vooral mensen en dan pas bijzonder beheer medewerkers. Zo benader ik ze ook omdat ik zelf ook zo benaderd wil worden…. Food for thought .. nietwaar..!

Feit is dat een bank geen enkele reden heeft om een klant failliet te laten gaan. Het is net zo goed in hun belang dat een relatie terug op de rit komt. Dat daar her en der niet goed mee werd omgegaan geloof ik wel. Toch bespeur ik de laatste tijd meer ontspanning omdat er meer aandacht komt voor de nieuwe alternatieve financieringsvormen . Die blijken ideaal om uit een impasse met de bank te komen. Juist met bijzonder beheer kun je hier snel over schakelen is mijn ervaring. Hiermee wordt het mogelijk betere rentecondities te bedingen en leidt tot een ontspannener relatie met de bank. Een oplossing is dus binnen handbereik gekomen.

Mijn stelling is dat we de nuance moeten blijven zoeken en de menselijk maat voorop moeten blijven stellen. Een in de kern gezond bedrijf gaat namelijk niet verloren als de focus en aandacht daar naar toe blijft gaan en men niet verzandt in bijzaken uit te vergroten bij bijzonder beheer.
Transparantie is het sleutelwoord en zorgt ervoor dat ik eigenlijk best wel een bijzondere relatie heb met die bijzonder beheer medewerkers . Ik heb trouwens altijd een retourticket bij me voor de medewerkers die de eerder genoemde enkele reis toegewenst kregen als er weer een klus naar tevredenheid is geklaard.. 😉